A Csütörtöki családnév előfordulása a XVI. század közepéig
A családnevek
használatának általánossá válása a 15-16. századra tehető Magyarországon. Ezt
megelőzően csak a nemeseknek volt családnevük, előnevük.
Általános volt az a
gyakorlat a korabeli értelmiségiek között, hogy előnévként a születési vagy
származási helyük nevét vették fel a szokásos „-i”
toldattal. A családnevek rögzülése, örökletessé válása csak a kötelező
anyakönyvezés bevezetése után történhetett meg a 17. század végétől.
A Csütörtöki családnév
története a Mohácsi vész utáni évekbe kalauzol minket, a magyar katolikus
egyházszervezet válságának, a protestantizmus előretörésének korszakába.
Csütörtök mezőváros a középkorban
Csütörtök mezőváros, a Csütörtöki
nevűek származási helye és névadó települése az Árpád-kortól kezdve a Bazini és
Szentgyörgyi grófok tulajdona volt Szentgyörgy (Pozsonyszentgyörgy) és Éberhard
várainak tartozékaként. A település mezővárosi rangja, a vásártartási jog, a
pallosjog elnyerése és nem utolsó sorban Pozsony közelsége révén Csütörtök
látványos fejlődésnek indult a 14. századtól, s csakhamar az egész
Felső–Csallóköz központi településévé vált.
A korabeli mezővárosi vásároshelyeket bemutató oklevelek iskolapéldájaként
emlegetik, s ennélfogva a történelemkönyvek
tananyagának kihagyhatatlan része az az 1333-ban kiadott oklevél, melyben a
Szentgyörgyi grófok Csütörtökhely vásárvámját felosztották maguk között:
„Csütörtök
falu nyugati része, illetve utcasora Sebes mesternek, ugyanannak a keleti része
pedig Péternek jutott; s bár a templom Péter részén áll, mindazonáltal mind a
két részen lakó népnek továbbra is közös plébániatemploma maradt […]; a piac
dolga pedig úgy áll, hogy Péter részén, illetve utcasorában szoktak mindenféle
barmot, lovat és hasonló állatot eladásra kiállítani, hasonlóképpen szőrmét,
bőröket, lent és posztót […]. Sebes mesternek a részén, illetve
utcasorában pedig a saját termékeiket árusító helybeli és jövevény mészárosok,
pékek, posztómetszők és sarukészítők, illetve vargák állnak […].”
1493-ból ismerjük a
helyi vargák céhlevelét, amely német nyelven íródott, utalva a jelenlevő
nagyszámú német iparosra és kereskedőre. A település német Loipersdorf,
Leopoldsdorf elnevezése is régen ismeretes.
Ezen fejlődést
szakította félbe a Mohácsi vész. A lakosság egy része elmenekült, a déli
országrészekből menekülők közül viszont sokan itt találtak menedéket, új
otthont. A Szentgyörgyi grófok családja Szentgyörgyi Kristóf halálával 1543-ban
kihalt, ezután Csütörtök az államkincstár kezelésébe, majd innen különböző
földesurak tulajdonába került. A Szentgyörgyi várhoz tartozó javadalom Serédy Gáspár, az Éberhardi
uradalom javai Mérey Mihály tulajdona lett 1544-től.
A katolikus egyházszervezet válsága Mohács után
Szomorú kép tárul elénk Oláh Miklós esztergomi érsek 1561-es Kánoni
Vizitációjának jegyzőkönyveiből, mely egyházlátogatást azzal a céllal rendelt
el, hogy az érsekség által a korábbi évtizedekben elszenvedett károkat
felmérje. Általános volt a papság lezüllése az érsekség területén. Az egyházi
javak lefoglalása, a kolostorrombolások következtében a papképzés elégtelensége
miatt súlyos paphiány lépett fel országszerte. Sok helyen talált képzetlen, feladatához
nem értő, innen-onnan összeszedett, tanulatlan papokat, sokan megnősültek, vagy
már két szín alatt is áldoztattak, magyarul miséztek, tehát erősen húztak az új
hit felé. A török háború, a hadurak hatalmaskodása és a reformáció együttesen
sodorta az összeomlás szélére a katolikus egyházszervezetet az 1550-es, 1560-as
évekre.
Egyházi javak a hadurak kezén
A Mohács utáni háborús zűrzavart a magyar katolikus egyház katasztrofális
méretű válsága kísérte. Az ország irányítását a védelmet megszervező hadurak
vették kézbe, akik a rendkívüli állapotokat kihasználva, katonai célokra
hivatkozva előszeretettel foglalták le a katolikus egyház javait. Többségük
mindezt vallási meggyőződésből tette, és a pusztítás mellett építőileg is
fellépett, óriási anyagi ráfordításokkal, buzgón támogatta az új hit
terjedését. Ilyenek voltak a Nádasdy, Révay, Perényi,
Thurzó, Balassa, Dobó családok és kiváltképp Enyingi Török Bálint, akik
iskolák, nyomdák alapításával segítették a protestáns eszméket, felkarolták a
reformátorokat. Emellett a török hódítások is egyre szűkítették a katolikus
egyház hatalmát. 1543-ban elesett Esztergom, az érsekség Nagyszombatba települt
át. A győri püspöki szék 1527-1535 között, a nyitrai pedig 1528-1557 között
üresedésben volt. Előbbi javait az 1530-as években a szerb lovaskapitány Bakics (Bakith) Pál szerezte meg,
aki a protestáns vallást néhol erőszakkal is igyekezett rákényszeríteni a
lakosságra. Az ő hatására már 1530 körül protestáns hitre tért a Szigetköz
jelentős része (Magyaróvár, Halászi, Hédervár, Ásvány). A nyitrai püspökség
javai a szintén buzgó lutheránus Enyingi Török Bálint, majd a Thurzók kezébe
került.
Akadt azonban olyan főúr is, akit nem a
vallási meggyőződése, sokkal inkább a hatalomvágy és a vagyonszerzés gondolata
motivált. Ilyenként emlegetik Serédy Gáspár
felső-magyarországi főkapitányt, aki bár kanonokként maga is az alsóbb papi
rend tagjaként kezdte pályafutását, később főkapitányként katonai és politikai
ürügyekre hivatkozva előszeretettel foglalta le az egyház javait, és hogy
harácsolt vagyonát megtarthassa, a templomokat, kolostorokat leromboltatta.
Pozsony környékén számos parókiából elűzte a katolikus papokat, miközben
támogatta a protestáns lelkészeket, egy időben Dévai Bíró Mátyást is
pártfogolta. Különösen a felvidéki pálos kolostorok szenvedték meg Serédy zsoldosait, emellett jobbágyai körében is igen rossz
híre volt, mivel új adókat és terheket vezetett be. Egyes szerzők katolikusnak,
mások protestánsnak titulálják, valójában a vallás közömbös volt számára.
Tevékenységére inkább a pusztítás volt a jellemző, az egyházi javak feldúlása,
kincseinek eltulajdonítása. Serédy Szentgyörgy (Pozsonyszentgyörgy)
uraként bírta Csütörtök mezőváros egy részét, felesége Mérey
Anna volt, Mérey Mihály alnádor
és jogtudós lánya (Mérey Mihály Éberhard
uraként Csütörtök mezőváros másik felét birtokolta, reneszánsz síremléke
Csütörtök templomában a mai napig megtalálható). Serédy
1550 körül halt meg, sírja a szentgyörgyi templomban
található.
Már 1550 körül alig
volt magyar püspökség, mely jószágainak igen nagy részét el nem veszítette
volna. A szerzetesrendek s a középrangú világi papok pedig csaknem mind
megfosztattak vagyonuktól, melyet itt-ott az állam, leginkább azonban a
földesurak ragadtak magukhoz. Sőt az egyes templomok vagyona is e sorsra
jutott, mert a plébánia ingatlanait, arany-, ezüst-edényeit vagy jövedelmeit a
helyi birtokosok vagy várkapitányok szedték el. Hogy a szerzeményt
megtarthassák, az új hithez szegődtek. Ha a lelkész nem csatlakozott hozzájuk,
kényszerítették vagy elcsapták s olyat ültettek a lelkészi lakba, ki azt tette,
amit kívántak tőle. A városok ellenben bőkezűen gondoskodtak mindenről, a mi a
hívek vallásos szükségletére vonatkozott. De annál ridegebben,
kérlelhetetlenebbül jártak el a másnézetűek iránt. Általában Magyarországon is
mindinkább azon német jogelv szerint alakult a vallásügy: cuius
regio, illius religio,
vagyis a földesúr vallása alattvalóinak is vallása. Minthogy pedig a földesurak
különböző okokból legnagyobbrészt az új hithez csatlakoztak, ez országszerte
túlsúlyra emelkedett, mert a földesúr jobbágyait is magával vitte.
A papi nőtlenség (cölibatus)
problematikája
A katolikus alsó papság
ez időben jutott ama kénytelenségbe, hogy régi és új közt végképen válasszon.
Egyfelől kegyurai szorították, másfelől az új hit egyes tanai
ellenállhatatlanul ragadták magukkal. Az úrvacsorának két szín alatti
kiszolgáltatása, a nemzeti nyelven való istentisztelet, de különösen a papi
nőtlenség megszüntetése gyakorolták reá a legerősebb hatást. Ez a hatás a
reformációval kezdődött s évtizedről évtizedre fokozódott; és Ferdinánd
uralkodása utolsó éveiben igen kevés volt a nőtlenek száma a katolikusnak
megmaradt alsó papságban. Több főpap adott példát a házasságra. Az irodalom is
hozzá szólt az ügyhöz; szenvedélyes vita támadt, melyben költők, szatirikusok,
tudós férfiak nyilatkoztak s a papok házasságát dicsőítették. Az irodalom ekkor
vett részt először egy nagy és fontos valláspolitikai kérdés megvitatásában, s
az alsó papság meggyőződését, vágyait és óhajait fejezve ki, azokat végleges
eldöntésre juttatta.
A papi házasság
elterjedését egyes külpolitikai események is elősegítették. V. Károly német-római
császár, miután 1547-ben győzelmet aratott a protestáns rendek Schmalkaldeni-szövetsége felett, annak érdekében, hogy a
protestáns eszmék terjedését némiképp enyhítse, a Trienti
zsinat lezárásáig egy átmeneti hitvallási formulát szerkesztetett. Ez volt az
Augsburgi Interim (=átmeneti, ideiglenes) 1548-ban,
melyben a császár a birodalom területén átmenetileg engedélyezte a papi
házasságot és a két szín alatti áldozást. Végül 1555-ben az Augsburgi béke
rendezte a vallási konfliktusokat, intézményesítve németföldön a cuius regio,
eius religio (akié a föld, azé a vallás) elvét és biztosítva az evangélikus
egyház egyenjogúságát. Az Interimet felvetették a
magyar rendek az 1548-as országgyűlésen, de eredménytelenül. És bár az itt
elfogadott törvényhozás szigorúan üldözni rendelte a kálvinista és anabaptista
tanokat, a lutheránus irányzatot, ha csak hallgatólag is, de elfogadta. Az Interim mindazonáltal bátorítólag hathatott a magyar papság
körében is, hiszen a német példát követve, a lakosok és kegyurak bíztatására, a
katolikus egyházi hatóságok tehetetlenségét kihasználva a klérus tagjai
tömegével kötöttek házasságot. 1559 után már igen kevés katolikus plébános volt
törvényes feleség nélkül. Hosius bibornok
bécsi nuntius azt jelentette Rómába (1560 július 31-ikén), hogy némely magyar egyházmegyében
három nőtlen pap sem akad.
A Trienti
(Tridenti) zsinat (1545-1563)
a katolikus egyház
egyetemes megújítását célozta
Ferdinánd király, noha egykor bűnül rótta fel Brodarics
Istvánnak, hogy a papi nőtlenség elengedését óhajtja, lassankint megváltoztatta
nézetét. Végül maga kérte a bécsi nuntiust, eszközölje ki, hogy a papok nőtlenségére vonatkozó egyházi
tilalom legalább ideiglenesen fölfüggesztessék. Római követe, Arco gróf szóba hozta az ügyet a pápánál, ki eleinte bíztatólag felelt. Erre a király 1562-ben utasította a trienti zsinaton levő követeit, hogy ott is fölvessék a
kérdést; később meghagyta nekik, hogy siettessék a dolgot, mert bizton hitte,
hogy a zsinat készségesen teljesíti „méltányos és igazságos kívánalmait”.
Draskovics György püspök, Ferdinánd tudós követe – György barát unokaöccse, ki
gondosan neveltette, – nem is késett a zsinati atyákat figyelmeztetni, hogy a
papi nőtlenség fenntartása épp úgy, mint a két színben való áldozás megtiltása
a magyar híveket tömegesen az új vallás karjaiba hajtaná. A zsinat azonban
(1563. november 11-ikén) a leghatározottabban fenntartotta a papság
nőtlenségének intézményét. Ferdinánd ekkor levélben és Delfino
bécsi nuntius utján fordult
a szentszékhez s figyelmeztette, hogy Magyarországban a legérzékenyebb hiány
állt be katolikus papokban s a hívek nagyrészt az egyház vigasza nélkül élnek
és halnak meg. Engedményeket kért tehát a papi nőtlenség kérdésében.
Törekvéseit folytatta fia, Miksa, kinek sürgetésére Delfino
bécsi nuntius azt írta Rómába, hogy néhol 10–15
mértföldnyi területen, akár 50 faluban sem akad nőtlen pap, s hogy a nős papok
ellen a szentszék részéről hozott határozatok Magyarországban roppant zavart
okoztak. A bíbornok azt ajánlotta, hogy a főbb papok irányában szigorral
járjanak el, de kímélettel, enyhén bánjanak az alsó papsággal. Ugyanezt
ajánlotta Chantone spanyol követ, ki ez ügyben sokat
értekezett Miksa királlyal. De a bíbornokok testülete e kérdésben minden
engedményt megtagadott, mire Miksa megneheztelt s nem avatkozott többé a
dologba. Így az alsó papság tovább haladt azon az úton, mely szükségképpen
végleg kivezette a régi egyház köréből.
Hasztalan lépett föl
ez irány ellen Oláh Miklós esztergomi érsek. Mikor 1561 tavaszán tartományi
zsinatot tartott, melyen minden lelkésznek meg kellett jelennie, ott mint erkölcsi s részben gazdasági tényező, egész
erejével szállt szembe vele az – asszony. 119 pap ügyével foglalkozott a
kirendelt zsinati bíróság; tömegesen voltak köztük nős papok, akik kijelentették,
hogy nem válhatnak meg az asszonytól, mert a háztartásban, a gazdálkodásban van
rá szükségük. A bíróság számba vette a helyzetet s nagy óvatossággal járt el.
Sem elítélni, sem elismerni nem merte a papi házasságot, hanem függőben hagyva
a kérdés jogi mozzanatát, egyelőre csak azt kívánta, hogy a paplakból az
asszony eltávolíttassék. Ekkor tűnt ki, hogy az alsó
papságra nézve az újítás veleje, súlypontja a papi házasságban rejlik. A
nyitrai kerület egész papsága kijelentette, hogy föltétlenül meghajlik
mindenben az egyház és az érsek kívánatai előtt. De egyben semmi áron sem
engedelmeskedik, s ez az, hogy a pap elküldje feleségét. Az asszonyhoz szikla
szilárdan ragaszkodtak mindnyájan. Mikor erőszakolták őket, ott hagyták a
plébániát. Egy év alatt 20 községből csak ötben maradt meg a tavalyi pap, a
többiben új ember működött. Másutt roppant számban voltak az üresedések, így a
komáromi esperességben 28 községből 20 volt lelkész nélkül. A plébániák
tömegesen elárvultak a papi házasság körüli viszály miatt s a legbuzgóbb,
legkitartóbb híveket maga a régi egyház szolgáltatta alsó papságában a
hitújításnak.
A Csütörtöki családnév előfordulása a 16. század első felében
A korabeli dokumentumok,
források alapján a következő Csütörtökiekről van tudomásom a 16. század
közepéig (részletekért kattints a névre!):
Csütörtöki Farkas pozsonyi
kanonok (1540-es évek)
A Pozsonyi társaskáptalan
tagja az 1540-es években
Csütörtök mezőváros
lakossága az 1570-es évektől a protestáns hitre tért át, a 16. század közepétől
a 17. század végéig terjedő időszakban sorra tűnnek fel a korabeli forrásokban Csütörtöki vezetéknevű
református értelmiségiek.